Településem közlekedése
Készítette: Szabó
Marcell és Szabó Balázs
1.
Településem
Gellénháza, az egykori bányászfalu földrajzilag
Zala megye szívében, Göcsej északkeleti peremén, festői szépségű dimbes-dombos
vidéken terül el. A Zalaegerszegtől dél, dél-nyugati irányban 12 km-re található község
részben még ma is őrzi e tájegység jellegzetességeit, ami agyagos hegyeiről és
göcsörtös útjairól kapta nevét.
A térség aprófalvas szerkezetű és egyfajta
elkülönültség jellemzi: a Göcsejből Észak és Nyugat felé nincsen kijárat, csak
a délnyugati sarokból, Szilvágyon és Nován át juthatunk el a világ
nyugati, északi vagy délibb tájaira. A következő kijáratot - Dél felé -
Zalatárnok és Bak jelenti, míg a kör Zalaegerszeggel, az északkeleti
kijárattal zárul. E táj egyik sokáig jelentéktelen, ám mára már legnagyobbá
nőtt települése Gellénháza.
A „bányászfalu” kifejezés a magyar nyelvben rossz
képzeteket kelt és az elmaradott (pl. borsodi) bányászfalvakat juttatja az
ember eszébe. És mint ilyenre jellemző a hirtelen iparosodás, az óriási
alulfizetett, képzetlen munkaerő beáramlása, minek eredményeképpen előtérbe
kerülnek a lumpen elemek. Ezzel szemben Gellénháza magasabb fokú ipari
kultúrával rendelkező település volt a kezdetektől. Közös vonás azonban a bányászfalvakban
az egyoldalú iparosodás, melynek bárminemű sérülése a falu működőképességét
kérdőjelezheti meg. Ezt a problémát Gellénházán a „gondoskodó MOL” egy stabil,
több lábon álló gazdaság megteremtésével oldotta meg. A MOL által teremtett
viszonylagos jólét rányomta a bélyegét a lakosság életére és egyben el is
kényeztette az itteni embereket. Éppen e miatt – faluról lévén szó – furcsa
jelenséggel a városiasodás hátrányos következményeivel kellett szembenézni
ennek az egykor kimagaslóan jó közösségi szellemmel rendelkező lakosságnak és
vezetésnek.
Régészeti leletek arról
tanúskodnak, hogy a mai
Gellénháza területén már a késő bronzkorban is éltek emberek,
akik halászó-vadászó életmódot folytattak. Írásos források azonban csak 1490-ben
említik először a falu nevét, ami szabad nemesi községként élte
akkoriban mindennapjait. A mára már teljesen összeépült település ekkor még két
részből állt: a felső résztől kissé távolabb eső Kisbudából és a falu régi
központját alkotó Gellénházából (a mai település alsó része), ami a régi időktől
itt lakó Gellén családról kapta a nevét.
A település külleme az idők folyamán kisebb,
nagyobb változásokon esett át, hiszen az 50-es években a termőföldből szinte
egyik napról a másikra a térségre hosszú időn át jellemző hatalmas olajtartályok
és himbák nőttek ki, amelyek jórészét napjainkra már le is radírozta az idő.
A kőolaj kutak fúrása 1951. augusztus 29-én Nagylengyelben kezdődtek meg, ám maga az ipartelep Gellénházán épült fel. Az olajtermelés gyors felfuttatásához rengeteg munkásra volt szükség, így nem csoda, hogy a falu lélekszáma tíz év alatt csaknem megduplázódott. Az új lakosok többsége a korábban szántóföldként használt területre felhúzott, a községnek némileg városias jelleget kölcsönző lakótelepen talált új otthonra, ám a falukép megváltozásához az öreg falu átalakulása is hozzájárult: a régi tömésházak fokozatosan eltűntek, helyükre modern családi házak, később pedig emeletes társasházak és sorházak épültek.
A kőolaj kutak fúrása 1951. augusztus 29-én Nagylengyelben kezdődtek meg, ám maga az ipartelep Gellénházán épült fel. Az olajtermelés gyors felfuttatásához rengeteg munkásra volt szükség, így nem csoda, hogy a falu lélekszáma tíz év alatt csaknem megduplázódott. Az új lakosok többsége a korábban szántóföldként használt területre felhúzott, a községnek némileg városias jelleget kölcsönző lakótelepen talált új otthonra, ám a falukép megváltozásához az öreg falu átalakulása is hozzájárult: a régi tömésházak fokozatosan eltűntek, helyükre modern családi házak, később pedig emeletes társasházak és sorházak épültek.
2. Infrastruktúra
A gondoskodó olajipar árnyékában élő Gellénháza
az 50-es, 60-as években kitört a korábbi szürkeségből, ami az országos
ismertségen kívül infrastrukturális fejlesztésekben is megmutatkozott: orvosi
rendelő és gyógyszertár, valamint új, eleinte hat tanteremmel rendelkező,
később tizenhat tantermesre bővített iskola épült, emellett 1957 óta gázfűtés
és művelődési ház, 1958 óta villany, 1961 óta pedig óvoda is könnyebbé teszi az
itt lakók életét.
Az elmúlt 15-20 évben jelentős fejlesztések
valósultak meg a faluban: a községháza, a művelődési ház és a ravatalozó felújítása,
járda- és
útépítések, a strand és az egészségház újjávarázsolása,
a teleház elindítása mind-mind ezen időszak eredményei. Több éve magán
tulajdonú benzinkút is szolgálja a település lakóit.
Bár napjainkban a föld fekete kincse egyre kevésbé
befolyásolja az itt élők mindennapjait, még ma is sokan nosztalgiával gondolnak
vissza a környéknek országos jelentőséget adó olajévekre, a
bányásznapok forgatagára, arra a közösségre, amit a bányászmunka mindennapjai
alakítottak ki. Gellénháza tehát szerencsésnek mondhatja magát: az olajkincs
segítségével kiépülő, fejlett infrastruktúrájával úgy vált a kistérség
központjává, hogy mind ez idáig nem kellett szembenéznie az egyoldalúan
iparosodott körzetek válságjelenségeivel. Problémát inkább az elöregedés,
a fiatalok elvándorlása, illetve az a sajátos helyzet jelenthet, hogy
meglehetősen kicsi területe miatt Gellénháza nem tud terjeszkedni.
A lakóövezet jól kihasznált, a térség egyik
legkiépítettebb infrastruktúrája mellett az úgynevezett „ipartelepen” a
korábban a KFV által létesített, kőolajbányászatot szolgáló, helyi, fejlett
infrastruktúra jó része a mai napig kihasználatlanul várja a szebb jövőt.
3.
Közlekedés
Leszámítva néhány apróbb mellékutca állapotát
Gellénháza átlagos járhatósági járda és közútviszonyai azt gondolom nem
maradnak el az ország hasonló nagyságú településein tapasztaltaktól. A
megnövekedett forgalom miatt az országos úthálózat és a Településünk
tulajdonában lévő útszakasz szintúgy a korábbinál is nagyobb igénybevételnek
van kitéve, ezért sokkal több útfenntartási munkát és anyagi ráfordítást
igényel.
Azt gondolom, Gellénházát Zalaegerszeghez való
közelsége, fekvése miatt, azon felül, hogy részben még mindig a közvetlen
közelében fekvő (kis)térségi falvak közigazgatási központjának számít, találóan
lehetne egyfajta Zalaegerszegi agglomerációs övezet részeként is említeni.
Éppen ezért Gellénháza közlekedésének szemügyre vételezése nem merülhet ki a
helyi közlekedés elemzésében, hanem szorosan kell, hogy kapcsolódjon a környező
települések, tágabb értelemben az országos közlekedéshez való viszonyához.
a, Tömegközlekedés
Gellénházán a szó legszorosabb
értelmében vett helyi tömegközlekedéséről nem beszélhetünk, hiszen a település
nagysága nem indokolja helyi tulajdonú és szintén helyi viszonylatban közlekedő
tömegközlekedési eszközök meglétét. A települések közötti ( helyközi)
tömegközlekedést, illetve annak kényelmét viszont számos kiépített, igaz csak
„komfort nélküli” fedett autóbuszváró szolgálja.
A - virágkorában akár napi 2000-3000
tonna olajat is a felszínre juttató - vállalat csaknem a teljes lakosságnak
munkalehetőséget biztosított, sőt a korábbi munkaerő elszívás célba vette a
környező falvakat és Zalaegerszeget is. Ám ez az idillinek nevezhető állapot a
90-es évek elején megváltozott, és szinte 180 fokos fordulatot véve azóta lassú
leépülés figyelhető meg. A nagyarányban csökkent munkalehetőség miatt sokan
máshol - elsősorban a közeli megyeszékhelyen - kényszerültek munkát vállalni,
ami rányomta a bélyegét a helyközi tömegközlekedésére is. Az amúgy is nagyszámú
Zalaegerszegre járó középiskolás diák, valamint a környező településekről
Gellénházára bejáró emberek mellett, a megnövekedett számú, munkába igyekvő és
haza utazó ember több autóbusz járat indítását tette indokolttá a Zala Volán
részéről. Az autóbuszos távolsági tömegközlekedési forma, amely korábban sem
volt elhanyagolható – vasút hálózat, vagy egyéb nem lévén – elsődlegessé vált a
településen. Mindez a folyamat napjainkban is megfigyelhető.
Szintén autóbusz, magán járat
viszi Zalaegerszegre munkába az itt élő, az ország távolabbi részéről érkezett,
ingázó Flextronics alkalmazottakat is.
Gellénháza és Zalaegerszeg
közötti korszerű, folyamatosan karbantartott főúthálózat, valamint a kis
távolság lehetővé teszik, hogy a két település közötti menetidő nem több, mint
a Zalaegerszeg peremvárosrészeiről a központba érkező helyi járatú autóbuszok
menetideje.
Gellénháza földrajzi
elhelyezkedése és a jelenleg kiépített országos közúthálózat miatt útba esik a
Lenti-Budapest között közlekedő távolsági autóbusz járatoknak is, ami azt
hiszem szintén nem elhanyagolható a tömegközlekedés szempontjából. Valamint
szintén az előbb említett két ok miatt Gellénházát érinti a Zalaegerszeg felöl
érkező, Szlovén és Horvát határszakasz felé vezető tranzit és a következőkben
tárgyalt személyközlekedési útvonal is.
b, Személyközlekedés
A tömegközlekedésnél említett
erősen lecsökkent helyi munkalehetőség, az ebből eredő közeli nagyvárosba való
ingázás valamint az üzemanyag árak alakulása nagymértékben megnövelte a
helyközi személyközlekedést is. Mindehhez társult még az országos szinten is
megfigyelhető nagyszámú magántulajdonban lévő gépjármű, amely szintén
megnövekedett személyforgalmat próbálja kiszolgálni.
A munkába, illetve iskolába járáshoz,
valamint a hétvégi bevásárlások alkalmával az emberek jó része a
tömegközlekedési eszközök helyett a több szempontból is kényelmesebb
személyautót vagy motorkerékpárt veszi igénybe, ami a megnövekedett
autóbuszjáratok mellett szintén fokozza a közúti forgalmat.
Azt gondolom a biztonságos
gyalogos közlekedés – amelyet szintén itt tartok fontosnak megemlíteni - alapjául szolgáló járda, egy kicsi részt
leszámítva, szinte a település egészén megtalálható.
Pozitívum, hogy egyre többen
használnak kerékpárt is munkába járáshoz, bár megjegyezendő,
Zalaegerszeg-Gellénháza útszakaszon, valamint helyi viszonylatban a jó minőségű
mellék és főutak megléte mellett a kerékpárutak kiépítése egyelőre még várat
magára.
Felhasznált Források:
1, Internet
3.Beszámoló az 1997-es Gödöllői Agrártudományi
Egyetem Gellénházáról készült Tanulmányáról
4. Fotók: Szabó Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése